2020. április 4., szombat

"Az iskola nélküli élet" ?!...

 
 
  ( Free Life / Google )

Mit értünk iskola nélküli élet alatt?

 

Luz Shosie írása:

Az iskola nélküli élet azt jelenti, hogy megbízunk a tanulóban, olyan értelemben, hogy képes felvállalni a felelősséget a saját életéért. Ez nem egy módszer, amivel tanítjuk a gyerekeinket, hanem egy olyan folyamat, amelyen mi, felnőttek megyünk keresztül annak érdekében, hogy az iskolában töltött éveink leckéjét átvegyük, és visszafordítsuk annak befolyását.

Az iskola arra tanított minket, hogy a tanulás csak egy bizonyos helyen és bizonyos időben történhet, egy tanár vezetésével vagy kényszerítésének hatására.
Az iskola nélküli élet által, visszatalálunk gyermeki kíváncsiságunkhoz. Arra bátorít minket, hogy bízzunk abban, hogy mindannyian minden időben tanulunk, és hogy szakértők vagyunk, ha arról van szó, hogy el kell dönteni, mit, mikor, hogyan, hol, mennyit és kivel tanuljunk.

Az iskola arra tanított minket, hogy az érdeklődési körünk nem fontos, zavaró tényező, időpocsékolás, csak játék, és nem „a való élet”.

Az iskola nélküli életben szabadon követhetjük az érdeklődésünket, bárhová is vezessenek. Ahogy John Holt, az „Instead of education” (Oktatás helyett) c. írásában elmondja: „Mindenből tanulunk, amit csak teszünk, és főleg abból, ami történik velünk, vagy amit velünk tesznek. A tapasztalataink minősége, az azokból eredő vagy miattuk elmaradó elégedettség, izgatottság vagy öröm határozzák meg, hogy a tapasztalataink mennyire változtatnak meg minket – röviden szólva, hogy mit tanulunk általuk… Tanulásunknak leggyorsabb, leghatékonyabb, legmesszebbre ható, leghasznosabb és legtartósabb módja az, ha olyasmit csinálunk, amit mi választottunk, és ilyen esetekben sokszor kevés, vagy semmilyen segítségre sincs szükségünk.”.

Az iskola arra tanított minket, hogy a szakértők tudják, hogy mikor kellene megtanulnunk írni, olvasni és számolni. Ha nem úgy haladtunk fejlődésünkben, ahogy azt eltervezték nekünk, akkor olyan bélyegeket kaptunk tőlük, mint lassú vagy legaszténiás, figyelem- vagy tanulási zavaros.

Az iskola nélküli élet bebizonyítja nekünk, hogy mindannyian a magunk módján tanulunk és növünk, saját tempónkban, és hogy nincs ok a sietségre.
A Massachusetts állambéli Sudbury-völgyi iskolában senkinek nem mondják, hogy szakítsa félbe, amit éppen csinál, hogy megtanuljon olvasni (vagy valami mást), és mégis, minden diák megtanul olvasni, írni és számolni. Némelyek segítséget kérnek, mások valamely titokzatos módon, saját magukat tanítják meg rá. Némelyek, négyéves korukban tanulják meg, mások tizenkét éves korukban, azonban, tizenhat éves korukban senki nem tudná megállapítani, hogy ki tanulta meg „korán” és ki „későn”.

Az iskola arra tanított minket, hogy a tanulás azt jelenti, hogy üljünk csendesen, legyünk nyugodtak, tiszteljük a szabályokat, mindegy, mennyire butaságok, károsak vagy igazságtalanok. És ha nem tudtunk vagy nem akartunk csendben ülni, akkor kényszerítettek, megbüntettek, megszégyenítettek, még gyógyszerekkel is kezeltek, hogy engedelmeskedjünk.

Az iskola nélküli élet lehetővé teszi számunkra, hogy a vonalakon kívül is fessünk. A tanulás aktív, szenvedélyes, hol társasági, hangos és zavaros folyamat, hol pedig magányos, csendes és láthatatlan.

Az iskola arra tanított minket, hogy mi magunk nem lehetünk felelősek a saját életünkért és tanulásunkért, hanem szakértőkre, vezetőkre, szabályokra és előírásokra vagyunk utalva annak érdekében, hogy jól cselekedjünk. Ezt különösen nehéz kifürkészni, mert soha senki nem mondja el ilyen sok szóban – viszont egyszerűen ez a beiskolázási folyamat alapját képező feltételezés.

Az iskola nélküli élet tiszteli intelligenciánkat és erényeinket. Mindannyian azzal a kívánsággal és azzal a képességgel jövünk a világra, hogy megtanuljuk mindazt, amire szükségünk van ahhoz, hogy családunk és társadalmunk tagjaként teljesítsük a ránk eső feladatokat.

Az iskola nélküli élet felszabadítja és fejleszti azt a velünk született képességünket, hogy olyan ötleteket és tevékenységeket találjunk magunknak, amelyek az élethosszig tartó tanulást és gyarapodást támogatják.

Mivel legtöbbünk olyan jól iskolázott, olykor elkél nekünk egy kis baráti segítség, hogy semlegesítsük az iskola hatását. Az „Unschoolers Unlimited” (Iskola nélkül határok nélkül) azok számára létrehozott csoport, akik meg szeretnének tanulni bízni magukban és gyerekeinkben. Egy körlevelet és egy esszélistát szoktunk publikálni, hogy kapcsolatban maradjunk, és tudjuk támogatni egymást. Kéthavonta mindig családi összejöveteleket rendezünk, hogy játsszunk egymással, kapcsolatok jöjjenek létre, ötleteket, információkat, ösztönzést és jó falatokat osszunk meg egymással. Reméljük, csatlakozik hozzánk.




Forrás:






2014

 *

 

A posztban a témához kapcsolódó cikkek linkjei:

 




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"És létrehoztak egy iskolát, ahogy az "ördög" parancsolta.
A gyermek szereti a természetet, ezért négy falba zárták.
Egy gyermek nem tud órákig ülni mozgás nélkül, így a mozgásszabadsága a minimumra csökkent.
Élvezi a kezével dolgozni, ezért elkezdtek információt és elméleteket adni neki.
Szeret igazat mondani - megtanították, hogy maradjon csendben.
Próbálja megérteni - emlékezni tanították.
Saját (szellemi) tudásomat és érzékszerveimet szeretném felfedezni és használni - de a munka tankönyvekben mindent elér.
A gyerekek mindezek által megtanulták azt, amit más körülmények között soha nem tanultak volna meg: megtanulták, hogy ne kérdőjelezzenek meg semmit, és alkalmazkodjanak. "
 
 
 & 
 
 

Kiegészítés:

 
2021 október. 
 

Mit okoz a kötelező oktatási rendszer? - Szedlacsik Miklós ember- és életjobbító mester coach






*

 
 
 
 

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése